Kategorie sklepów

Rezygnacja z nabycia towaru bez podania przyczyny


Wcześniej pisaliśmy, że można zrezygnować z nabycia produktu bez podania przyczyny w terminie 10 dni od jego zakupu. Jak to zrobić?

Tylko 10 dni

Polskie prawo konsumenckie bardzo precyzyjnie określa czas, jaki przysługuje kupującemu na rezygnację ze sfinalizowania internetowej transakcji. Termin ten wynosi 10 dni i jest nieprzekraczalny. Aby formalności stało się za dość, należy w tym czasie złożyć stosowne, pisemne oświadczenie, które informuje o tym, że rezygnujesz z zakupu. Pismo musi zostać wysłane w ciągu 10 dni, w trakcie których kupujący ma ustawowe prawo się rozmyślić. Przy weryfikowaniu czasu odstąpienia od umowy konsumenckiej, liczy się data stempla pocztowego. Ostrożności nigdy nie za wiele, dlatego dla pewności oświadczenie warto wysłać listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Dzięki temu zyskasz pewność, że druga strona w transakcji rzeczywiście otrzymała rezygnację, a nasz list przypadkiem nie zagubił się na poczcie.

Albo aż 3 miesiące

Odstąpienie od umowy gwarantuje niedoszłemu nabywcy, że według prawa umowa uważana jest za niezawartą, a konsument nie ponosi z tego tytułu żadnych zobowiązań. Warunkiem jest zwrócenie towaru w nienaruszonym stanie i zwrot zapłaconych przez kupującego pieniędzy. Środki powinny zostać zwrócone niezwłocznie, lecz nie później niż w terminie czternastu dni od otrzymania przez sprzedającego pisemnej rezygnacji z zakupu. Sprzedający ma obowiązek poświadczyć na piśmie zwrot pieniędzy. Taki dowód zabezpiecza interes sprzedającego oraz kupującego.
Dla spóźnialskich dobra wiadomość. Jeśli sprzedający nie zawarł w opisie produktu informacji o warunkach i terminie odstąpienia od umowy, albo nie dołączył do zakupionego towaru pisemnego potwierdzenia jego sprzedaży, konsument ma aż 3 miesiące na rezygnację z transakcji.

Wyjątek potwierdza regułę

Nie zawsze, konsument może się rozmyślić z zakupu na odległość. Wyjątek dotyczy produktów typu kastety video, audio, CD, DVD oraz produktów, które ze względu na swoje właściwości ulegają szybkiemu zepsuciu, np. artykuły spożywcze. Dotyczy to także prasy, w przeciwnym razie konsument mógłby nabyć czasopismo, przeczytać, przy okazji skserować, a potem zrezygnować z jego zakupu.


Obowiązuje od: 2010-10-03

Data dodania: 2010-10-03

Dodaj komentarz

Zaloguj się aby dodać komentarz. Nie masz konta? Rejestracja zajmuje tylko 10 sekund!